Saturday, January 15, 2011

SERIKANDI ISLAM..

Teringat satu cerita ketika zaman  kanak-kanak dulu,seperti biasa sebelum tidur ummiku selalu bercerita sebuah kisah tentang  serikandi-serikandi Islam zaman Nabi SAW dahulu.Kisahnya bermula apabila Nabi SAW memberitahu Puteri Baginda Fatimah Az-zahrah bahawa wanita pertama yg akan memasuki syurga ialah yg bernama Fatimah. Terlalu gembira Puteri Baginda itu tetapi kemudiannya Nabi SAW berkata " tetapi bukan Fatimah Puteri Muhammad". Tersentak akan kata2 itu Fatimah lalu bertanya " apakah amalannya sehingga diberi penghormatan yg begitu tinggi" Jawab Nabi SAW " Fatimah ini berkahwin dengan seorang lelaki, apabila suaminya pergi bekerja mencari nafkah, dia tinggal di rumah dan menjaga kehormatannya, apabila suaminya pulang, dia menyambutnya dengan kasih-sayang, disediakan air minuman, berpakaian nipis dan memberikan sebatang rotan pada suaminya". Tanya Fatimah " untuk apa semuanya itu" Jawab Nabi SAW " minuman untuk menghilangkan dahaga dan keletihan, berpakaian nipis jika suaminya berhajatkan kepadanya dan rotan itu untuk suaminya memukulnya jika dia tidak redha akan segala layanannya. Allah redha akan Fatimah ini dan diberikan penghormatan yg tinggi" Kemudian itu Nabi SAW berkata lagi " Wahai Fatimah, engkaulah wanita yang pertama yg akan memasuki syurga, Fatimah yg ku ceritakan itu akan memegang tali kudamu semasa engkau memasuki syurga, sudah tentu dia didepan"




Apakah masih wujud keadaan seperti ini di ini?Itulah persoalannya.






Peranan wanita Muslimah dalam jihad Rasulullah SAW  amat disignifikan. Sebagian besar mereka yang berhijrah ke Habasyah adalah bersama istri-istri mereka. Bahkan sejarah Islam mencatat bahwa manusia yang pertama kali menyambut dakwah Islam adalah seorang wanita, yaitu Khadijah binti Khuwailid, istri Rasulullah Saw. Dan manusia pertama yang syahid di jalan Allah juga seorang wanita, iaitu Sumayyah.




Selain Khadijah ra dan Sumayyah , masih banyak wanita-wanita Islam yang namanya abadi. Di antara mereka ada Aisyah Ra., Ummu Sulaim, Sumayyah, Nusaibah, Asma binti Abu Bakar, dan masih banyak wanita lain yang memegang peranan penting dalam perintisan dakwah Rasulullah Saw. di Mekkah dan Madinah.




Dalam kitab-kitab sirah  dikisahkan, setelah Rasulullah SAW menerima wahyu pertama di gua Hirak, beliau pulang dalam keadaan menggigil. Tubuhnya gemetar ketakutan. Setibanya di rumah, Beliau meminta istrinya, Khadijah ra menyelimuti tubuhnya. Lalu, Khadijah menyelimuti dan mendakap tubuh Rasulullah SAW dengan penuh jalinan  kasih sayang sehingga hilang rasa takutnya. Khadijah tidak langsung menanyakan apa yang telah terjadi pada suaminya, hingga Rasulullah SAW sendiri berkata, “Wahai Khadijah, tahukah engkau mengapa tubuhku tadi gemetar?” Belum sempat Khadijah menjawab, Rasulullah berkata lagi, “Sesungguhnya aku khawatir terhadap diriku sendiri.” Khadijah menjawab, “Tidak! Bergembiralah! Demi Allah, Allah sama sekali tidak akan membuat anda kecewa. Anda seorang yang bersikap baik kepada kaum kerabat, selalu berbicara benar, membantu yang lemah, menolong yang sengsara, menghormati tamu, dan membela orang yang berdiri di atas kebenaran.” Mendengar ucapan itu, Nabi menjadi tenang.






Sebagai istri, Khadijah Ra. telah mengambil sikap cerdas, yaitu memberikan sokongan terhadap dakwah suami. Bagaimanapun jika Khadijah memberikan pernyataan yang tidak menenangkan jiwa? Tentu Nabi SAW akan  sedih kerana bagaimanapun, seorang Rasul adalah manusia juga yang memerlukan sokongan dari orang-orang terdekat yang dicintainya dan Khadijah ra. telah memberi sumbangan besar dalam membangun dakwah Rasulullah SAW.




Dari kisah ini,jelaslah bahawa wanita dicipta dengan segala kelebihannyabagi membantu  dakwah Rasulullah SAW.Islam memerlukan  wanita-wanita yang memiliki semangat seperti Khadijah, ‘Aisyah, Sumayyah, Ummu Sulaim, Asma, dan Fatimah untuk memperbaiki umat ini.




Begitulah kisah tentan serikandi Islam di zaman Rasululah SAW yang dapat saya kongsikan dengan semua.Mudah-mudahan kisah ini dapat membangkitkan lagi semangat kita untuk berjuang di jalan Allah SWT.Ulasannya,walaupun kita ini dilahirkan sebagai kaum Hawa,ini tidak bermakna kita ini lemah dan senang ditindas.Akhir kata,jadilah sebaik-baik muslimah yang sejati dan jagalah perilakumu.




.Walahua'llam.

No comments:

Post a Comment